May 25, 2025

Vad innebär alternativregeln? 

Låt oss gå igenom vad alternativregeln innebär och hur man använder sig av den.

Om ett företag använder sig av alternativregeln redovisas inga intäkter eller kostnader i resultaträkningen förens projektet är helt eller till väsentlig grad slutfört. Under pågående projekt sorteras samtliga utgifter och inkomster per projekt och bokförs i balansräkningen. Vid årsbokslut för ej färdigställda projekt nettoredovisas nedlagda kostnader mot a conto fakturering som skett under projektets gång. 
 
Fördelar med alternativregeln

Enklare administration
Alternativmetoden är enkel att tillämpa och kräver till skillnad från huvudregeln mindre erfarenhet, tid och kontroll. Även systemkostnaderna minskar. 

Kassaflöde
Om projektet indikerar ett stort överskott kan kassaflödet förbättras med en senare vinstavräkning eftersom man skjuter upp beskattningen av vinsten från projektet.  
 
Nackdelar med alternativregeln 
Företag som använder alternativregeln får enligt oss en sämre länk mellan projekten och redovisningen. På så sätt kan det bli mindre attraktivt för intressenter (tex banker och investerare), då man inte lika enkelt kan följa hur projekten går via årsredovisningen. Även om företaget använder alternativregeln och kan visa upp externa projektrapporter så har dessa inte varit föremål för lagstadgad revision vilket årsredovisningen har. Om företaget ingår i en koncern och upprättar koncernredovisning är inte alternativregeln tillåten i koncernens redovisning. Detta innebär att koncernbolag som använder sig av alternativregeln måste räkna om till huvudregeln vilket kan leda till ett tidskrävande extra
moment.  

Vad bör man tänka på vid tillämpning av alternativregeln? 

Vi rekommenderar alltid företag som använder alternativregeln att parallellt med redovisningen noggrant följa budget och att löpande försöka uppskatta hur slutavräkningen kommer se ut när projektet färdigställs. Det är viktigt att den ekonomiska styrningen inte blandas ihop med reglerna för hur presentationen ska se ut i årsredovisningen. Det är också viktigt att ha alternativa rapporter till årsredovisningen till hands om man använder alternativregeln. Vid kapitalanskaffning är det sällan tillräckligt att endast visa en balansräkning som redovisats enligt alternativregeln.

Fler blogginlägg

September 8, 2025

Särskilda revisionsutmaningar i bygg- och entreprenadbolag!

Vi går igenom några specifika aspekter i revisionen av bygg- och entreprenadbolag

Läs inlägg
September 1, 2025

Så gör ni en lyckad komponentindelning vid övergången till K3

Viktiga aspekter att tänka på när er förening gör sin komponentindelning

Läs inlägg
August 25, 2025

Nya regler och deras påverkan på bostadsrättsföreningar!

Har du koll på de nya reglerna som träder i kraft från nästa år och framåt?

Läs inlägg
Se alla inlägg