December 8, 2025

Glöm inte att skicka in din Brfs årsredovisning!

Från och med räkenskapsåret 2025 kommer alla bostadsrättsföreningar behöva skicka in sin årsredovisning till Bolagsverket.

Från och med räkenskapsåret 2025 kommer alla bostadsrättsföreningar behöva skicka in sin årsredovisning till Bolagsverket, något som markerar ett tydligt skifte i hur ekonomisk information ska hanteras och granskas inom Brf-sektorn. Syftet med det nya kravet är att skapa ökad transparens, förbättrad insyn och stärkt förtroende för bostadsrättsmarknaden, framför allt efter den turbulens som varit sista åren på marknaden. Föreningarnas årsredovisningar har blivit en viktigare faktor än tidigare i bostadsköpen och för många Brfer innebär kravet en viss anpassning, särskilt för de som tidigare haft en mer intern hantering av ekonomin och administrationen.


En av de största implikationerna rör föreningar som inte har valt in en revisor. Flertalet föreningar runt om i landet har missat revisionskravet som finns eftersom det inte har funnits någon central kontrollfunktion likt för aktiebolag, något som alltså nu ändras då Bolagsverket träder in i den granskningsrollen. När årsredovisningen efter årsskiftet ska skickas till Bolagsverket ökar dock kraven på att bokslut och rapporter håller en professionell och korrekt standard. Även om det formellt fortfarande är tillåtet att sakna auktoriserad eller branscherfaren revisor riskerar föreningar utan tillräcklig revisionskompetens att uppleva svårigheter med kvalitetssäkring, korrekt upprättande av dokument samt efterlevnad av gällande normer och regler.

Utöver detta kan granskningen från Bolagsverket leda till att brister lättare upptäcks, vilket i värsta fall kan resultera i anmärkningar, kompletteringskrav eller förlängd handläggning. För föreningar som saknar revisor ökar risken för att felaktigheter passerar obemärkta och att man efter att bristen upptäcks måste välja in en revisor i efterhand, vilket i sin tur kan skapa otrygghet och ökade kostnader för existerande och potentiella medlemmar.

Det finns även en möjlighet att kreditgivare, mäklare och andra aktörer börjar ställa högre krav på föreningarna och revisionen när årsredovisningarna blir mer offentliga. De nya reglerna medför att många bostadsrättsföreningar behöver se över sina rutiner och säkerställa att redovisningen och presentationen av den i årsredovisningen håller tillräckligt hög kvalitet. För föreningar utan vald revisor är det viktigt att välja in en skyndsamt samt överväga hjälp från en professionell och erfaren aktör för att undvika problem och stärka den långsiktiga ekonomiska förvaltningen.

Fler blogginlägg

November 7, 2025

Nya momsregler för parkeringsplatser!

Vad betyder det för din förening?

Läs inlägg
October 19, 2025

Viktiga ändringar och förtydliganden inom K2-regelverket

Under 2025 har flera viktiga ändringar och uppdateringar inom redovisningsregelverket K2 skett, vi går igenom några av dem nedan.

Läs inlägg
October 11, 2025

Ny HFD-praxis om momsavdrag

Vad betyder det för bostadsrättsföreningar?

Läs inlägg
Se alla inlägg