November 7, 2025

Nya momsregler för parkeringsplatser!

Vad betyder det för din förening?

Från och med 1 oktober 2026 inför Skatteverket nya regler för hur moms ska hanteras vid uthyrning av parkeringsplatser. För många bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag innebär förändringen både praktiska och ekonomiska konsekvenser och vi går igenom dessa lite närmare i dagens inlägg.

Vad handlar förändringen om?

Tidigare har parkeringsplatser ofta setts som en del av själva bostads- eller lokaluthyrningen. Det har gjort att de vanligtvis omfattats av undantaget från moms. Men enligt Skatteverkets nya bedömning ska parkering i många fall betraktas som en egen, fristående tjänst och därmed beläggas med moms.

Det betyder att om en parkeringsplats hyrs ut separat till en boende i en bostadsrättsförening eller en hyresgäst på ett kontorshotell och denne fritt kan välja att disponera platsen  – ska 25 % moms läggas på hyran.

När kan parkeringen fortfarande vara momsfri?

För att en parkeringsplats fortsatt ska kunna räknas som en del av bostaden eller lokalen och undantas från moms krävs att vissa villkor är uppfyllda:

  • Parkeringsplatsen ligger i samma komplex eller nära anslutning till bostaden eller lokalen.
  • Parkeringsplatsen kan inte väljas bort separat av hyresgästen eller bostadsrättsinnehavaren för att sänka hyran eller avgiften som betalas för lokalen eller bostaden.    
  • Parkeringsplatsen hyrs i sin tur ut vidare mot ersättning i en ekonomisk verksamhet.

Om samtliga dessa villkor inte uppfylls så blir uthyrningen momspliktig.

Vad behöver föreningen eller fastighetsbolaget göra nu?

Det första steget är att se över alla parkeringsavtal. Har ni utrymme att lägga på moms enligt avtalet eller behöver det uppdateras? Det är också viktigt att kontrollera om föreningen eller fastighetsbolaget behöver registreras för moms, och hur fakturering och redovisning i så fall påverkas.Om moms kan läggas på nuvarande parkeringsavgift medför det en ökad kostnad för bostadsrättsinnehavare och hyresgäster utan egen momspliktig verksamhet, och om det inte finns sådant utrymme blir det istället en minskad intäkt för föreningen eller fastighetsbolaget.

En uppsida är att föreningar och företag som blir momspliktiga eller får fler intäkter momsbelagda också får avdragsrätt för ingående moms på kostnader som rör parkeringsplatserna – till exempel drift, underhåll och investeringar. När föreningen eller företaget tidigare har behövt hantera en hel utgift för ovan som kostnad kan man nu begära avdrag på momsen vilket sänker både bokföringsmässiga kostnader och det negativa kassaflödet. Med den nya praxisen från HFD som vi skrev om här, kan avdragsrätten dessutom vara högre nu än för bara ett år sedan.

Agera i tid – undvik onödiga överraskningar

Även om de nya reglerna gäller från oktober nästa år är det viktigt att påbörja arbetet redan nu. En tidig översyn av avtal, rutiner och kommunikation med medlemmar och hyresgäster gör förändringen smidigare och mer friktionsfri.  

Att förstå och förbereda sig för den nya hanteringen är inte bara en juridisk fråga; det är en del av ett ansvarsfullt styrelse- och förvaltningsarbete. Genom att agera nu står din förening eller företag bättre rustade när de nya reglerna träder i kraft.

Fler blogginlägg

October 19, 2025

Viktiga ändringar och förtydliganden inom K2-regelverket

Under 2025 har flera viktiga ändringar och uppdateringar inom redovisningsregelverket K2 skett, vi går igenom några av dem nedan.

Läs inlägg
October 11, 2025

Ny HFD-praxis om momsavdrag

Vad betyder det för bostadsrättsföreningar?

Läs inlägg
October 1, 2025

Så tolkar du bostadsrättsföreningens årsredovisning – en guide för intressentern

Årsredovisningen är mer än en lagstadgad formalitet – den är ett strategiskt verktyg för föreningen.

Läs inlägg
Se alla inlägg